woensdag 23 juni 2010

Waar zijn ze gebleven, die commercials van weleer...
Ben ik nou de enige, of hebben jullie dat ook: je ziet nauwelijks nog leuke ads of commercials voorbij komen. Okee, die ene van Delta Lloyd, over een auto die de berg afrijdt, is leuk. Maar verder ik moet echt nadenken om er nog eentje te noemen. Heb ik iets gemist in de Adformatie? Is humor uit of zo?

'People don't buy from clowns', is een citaat van reclamegoeroe David Ogilvy. Kennelijk nemen veel huidige marketeers genoegen met dit deel van de quote, volledig voorbijgaand aan het woordje 'unless'. Humor werkt. Leuk werkt. Mits je het maar onderdeel maakt van je unique selling point. Op een leuke manier een probleem aankaarten en een oplossing aanreiken, zal altijd meer herinnering en sympathie opwekken dan een uitsluitend informatieve boodschap. Tenzij het de paperclip is. Of het vuur. Of het alfabet. Maar bij vergelijkbare producten zal een positieve boodschap beter onthouden worden dan een saai verhaal.

Wij van Welcomm adviseren dan ook Welcomm.
Grapje. Of toch ook weer niet. Martijn en ik zitten in dit vak omdat we het een léuk vak vinden. Het zit in onze dna besloten (gek genoeg zijn we niet eens familie) om altijd de origineelste, opvallendste of grappigste boodschap te vinden bij het presenteren van een product of dienst. Elke opdracht is een puzzel: hoe vatten we de voordelen van dit product in een zo aantrekkelijk mogelijke boodschap? Lekker. Daar doen we 't voor. Vrij associëren, peinzen, naar 't plafond staren, rommelen. Heel hard 'JA!!' roepen en even later te mompelen 'toch niet'. Totdat. Totdat je een idee hebt dat werkt. Dat alle componenten samenbrengt in één coherent - en leuheuk - concept. Met als hoogtepunt: een klant die kritisch kijkt naar je presentatie, maar waarbij je langzaam maar zeker de wenkbrauwen de goede kant op zit gaan, in volmaakte symmetrie met een zacht krullende glimlach.

Sterk werk
Natuurlijk hebben we in het verleden ook wel eens bagger gemaakt. Gelukkig hebben we dat nooit gepresenteerd. Maar misschien wil je weten wat wij zélf leuk vinden. Die vraag hebben wij verwacht. Het antwoord staat hieronder. Een paar koekjes uit eigen trommel, maar vooral werk dat ons geïnspireerd heeft en zal blijven inspireren. De rode draad is duidelijk. Humor om te lachen. En te verkopen.


Ook leuk:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten