Maar het blijft een goed idee. Prima voorbereid en 100% geslaagd. En het bewijs dat de traditionele manier van adverteren zo langzaamaan zijn beste tijd wel heeft gehad. Althans, dat er naast de fossiele media ook andere manieren zijn om je product in de schijnwerpers te zetten. Guerilla marketing, bijvoorbeeld. Of een afgeleide daarvan, zoals 'ambush marketing'. De laatste omschrijving past precies in het Barvaria-project. Je overvalt de aanwezigen (maar liever nog de aanwezige media, officials én officiële sponsor!) met een simpele, maar doeltreffende presentatie. Het slimme aan de Bavaria-jurkjes was overigens, dat er nergens ook maar een spoor van Bavaria-logo te vinden was. Dus je kunt nog heerlijk de vermoorde onschuld uithangen ook! Nou gaat die vlieger hier niet helemaal op, in de Zuid-Afrikaanse wetgeving (artikel 14, sub 39:12) schijnt iets te staan over een verbod op 'ambush marketing'. Trouwens, als ik Budweiser was, de officiële sponsor dus, zou ik stil blijven zitten als ik geschoren werd. Want met elke beweging snijden ze dieper in hun eigen imago en stijgt de sympathie voor Bavaria. And so the story continues...
Slim gebruik maken van de mogelijkheden die de omgeving je biedt. Dat is de essentie van guerilla marketing. Stukken goedkoper - vanwege de free publicity - en minstens zo effectief. Je moet er alleen wel opkomen.
Paar voorbeeldjes:


Geen opmerkingen:
Een reactie posten